söndag 25 maj 2014

Rabarber!

Rabarber! Det är en lyx man ganska ofta får på köpet när man handlar ett gammalt hus.
Så fick också vi.

Rabarbersaft. Rabarberpaj. Flera gånger om.
Såg häromdagen ett recept på rabarbercurd och det lät så gott att jag inte kunde låta bli att testa.
Kom inte ihåg var jag snavat över receptet, men det finns ju google! ica.se:s recept valde jag.

500 g skivad rabarber
1½ dl vatten
2 ägg
2½ dl socker
50 g rumsvarmt smör

1. Koka rabarbern i vattnet i en kastrull till ett mos. Pressa moset genom en finmaskig sil över en rostfri bunke.
2. Blanda moset med ägg och socker.
3. Ställ bunken i vattenbad (kastrull med sjudande vatten). Rör hela tiden tills det börjar tjockna och blivit en kräm, ca 15 minuter. Passa noga, det får inte bli för varmt, då är det risk att äggen koagulerar.
4. Ta bunken från värmen. Sila krämen om den inte är slät. Tillsätt smöret i små klickar. Rör om tills det har smält. Låt svalna. Förvara i kylen.


Vad den ska användas till? Ja, det har jag inte riktigt bestämt ännu. Som fyllning i en rulltårta skulle det säkert vara toppen! Eller kanske på scones till eftermiddagskaffe?

2 kommentarer:

  1. Låter spännande med rabarbercurd! :)

    Lite mer rabarberinspiration...

    http://www.youtube.com/watch?v=gG62zay3kck

    SvaraRadera
  2. Våra rabarber bara dog förra året, vill gärna ha nya men ofta finns det folk i min närhet som vill ge bort för de har så mycket. Rabarberpaj är gott!
    Kram

    SvaraRadera